موسسه رسانه های تصویری

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷

آی پی تی وی چیست؟

از دید یک بیننده تلویزیونی آی پی تی وی بسیار ساده است؛ به جای دریافت برنامه های تلویزیونی از طریق امواج که از آنتن روی بام، دیش ماهواره یا کابل فیبر نوری به منزل وارد می شود، از طریق یک ارتباط اینترنتی می توان همزمان برنامه ها را بارگذاری کرد و دید.
اما اینترنت مورد استفاده برای آی پی تی وی اینترنت معمولی نیست که احتمالا 1 تا 10 مگا بایت در ثانیه اطلاعات را منتقل می کند؛ بلکه خط اینترنت پهن با پهنای باند 10 برابر بیشتر لازم است. در اینصورت می توان برنامه را روی دستگاه رایانه یا با یک ست تاپ باکس/
set top box (دستگاه گیرنده تلویزیون دیجیتال) متصل به تلویزیون برنامه ها را تماشا کرد.
از دید یک پخش کننده برنامه یا شرکت مخابراتی، آی پی تی وی پیچیده تر است. به یک سیستم ذخیره ای نیاز است تا تمام تصاویری که می خواهید در دسترس باشد ذخیره کنید؛ همچنین فضایی در اینترنت لازم دارید تا مخاطب بتواند برنامه های خود را از آن انتخاب کند.
زمانیکه بیننده برنامه ای را انتخاب کرد، شرکت مخابراتی یا اینترنتی باید بتواند فایل تصویری را به شکل مناسبی رمزگذاری کند؛ طوری که فقط او یعنی کسی که هزینه آن را پرداخت کرده بتواند برنامه را ببیند و بعد رمزگشایی از آن برای اینکه قابل بارگذاری باشد؛ ضمن اینکه گنجاندن تبلیغات در آن به ویژه اگر برنامه رایگان است و نمایش آن روی اینترنت طوری که از یک نفر تا هزاران و میلیون ها نفر همزمان بتوانند ببینند، از دیگر مراحل ضروری است. از این گذشته باید به کیفیت همواره خوب تصویر توجه داشت و همه این کارها را طوری انجام داد که هرگز از کیفیت کاسته نشود، به ویژه اگر در برنامه تبلیغات نیز وجود داشته باشد.


 آی پی تی وی در سه قالب
آی پی تی وی به سه شکل تاکنون اجرا شده است. اولین نوع که بیشتر از بقیه استفاده می شود به نام ویدیوی درخواستی (وی او دی/video on demand) مشهور است. با سرویسی مانند سرویس نت فلیکس/Netflix که یک نوع وب سایت برای دریافت فیلم است می توان برنامه یا فیلم مد نظر را از طیف گسترده ای فیلم انتخاب، هزینه آن را پرداخت کرد و آن را آنلاین از روی همان وب سایت همان لحظه و بعدها تماشا کرد.
نوع دیگری از آی پی تی وی را بعضی شبکه های مشهور تلویزیونی ارائه داده اند. برای نمونه در انگلیس شبکه بی بی سی برنامه های یک هفته قبل را با استفاده از یک سامانه نمایشی اینترنتی به نام بی بی سی آی پلیر/
BBC iPlayer در دسترس قرار می دهند.
این نوع از خدمات گاهی آی پی تی وی با قابلیت ضبط برنامه ها نامیده می شود؛ زیرا فرد در حال تماشای برنامه های پخش شده پیشین است که تنها در زمان پخش اصلی نتوانسته ببیند. نوع سوم از آی پی تی شامل پخش زنده برنامه های تلویزیونی از طریق اینترنت همزمان با پخش آنها از تلویزیون است بنابراین آی پی تی وی زنده با پخش همزمان برنامه از شبکه تلویزیونی همراه است.
هر سه فرم آی پی تی وی قابل استفاده از طریق رایانه و یک جست وجوگر معمولی اینترنت یا برای رسیدن به کیفیت بهتر یک ست تاپ باکس و تلویزیون دیجیتال است.
افزون بر این، هر سه نوع آی پی تی وی از طریق اینترنت عمومی یا از یک شبکه خصوصی مدیریت شده که به مانند اینترنت عمومی کار می کند مانند اینترنت داخل خانه از طریق خط تلفن قابل دسترسی است.


تلویزیون تعاملی شخصی شده
تلویزیون سنتی به معنای پخش یکطرفه و انتشار یکسویه اطلاعات است؛ اما ترکیب پخش تصاویر تلویزیونی با اینترنت فرصت تجربیات بسیار تعاملی تری را فراهم می کند که روند تبادل اطلاعات دوسویه است. برنامه هایی با حضور تماشاگران در تلویزیون های دنیا که بعضی بیننده ها با آن تماس می گیرند و رای خود را می گویند، امروزه به طور متداول پخش می شود. اما در آینده که برنامه های تلویزیونی از طریق اینترنت پخش می شوند؛ می توان انتظار مشارکت بیشتر بیننده ها را در برنامه ها داشت.
به جای اینکه مجری های برنامه ها با چند صد نفر از تماشاچی های حاضر در استودیو صحبت کنند، می توانند با هزاران یا میلیون ها تماشاچی ارتباط برقرار کنند که از طریق اینترنت برنامه را تماشا می کنند و قطعا به سرعت واکنش نشان خواهند داد. مجری می تواند سوالی بپرسد و یک دقیقه بعد پاسخ آن را دریافت کند یا اینکه پایان سریال ها به انواع مختلفی از ابتدا فیلمبرداری شود و هر بیننده ای پایان بندی متفاوت را ببیند.

https://rasaneha.org/notespage.php?id=7

یادداشت

صیانت از آثار فرهنگی و هنری نیازمند فرهنگ سازی هدفمند است

بهرادكيان منتقد سينما گفت: نگهداری از آثار فرهنگی در کشور نیازمند راه حلی اساسی برای حمایت و منع کپی رایت در این حوزه است.

وجدان خاموش قاچاقچیان آثار سینمایی را قوانین سختگیرانه روشن می کند

از زمانی که برادران لومیر در سال های پایانی قرن نوزدهم گام اول را در شکل گیری آثار سینمایی برداشتند تا به امروز که سینما به یک هنر_صنعت بدل شده است، همواره رد پای سودجویانی را می توان یافت که با توجه به فقدان قوانین سختگیرانه در حوزه مبارزه با قاچاق آثار سینمایی چرخه اقتصاد سینما را با تهدید مواجه کرده اند.

تبلور هویت فرهنگی در صیانت از آثار هنری 

لازمه صیانت از آثار فرهنگی-هنری و جلوگیری از سوءاستفاده و تخریب آن‌ها، توجه به ماهیت و تاثیر این آثار بر هویت ملی و فرهنگی مردم ایران است.

صیانت از آثار هنری از قانون تا عمل 

در حوزه صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری باید از تعریف و تدوین هنجارها به عرصه عمل رسید و همانطور که می دانید، هر عمل اجتماعی به قانونی متقن نیازمند است تا الزام اجرایی بیابد.

لزوم اقدام قانونی در مقابله با سارقان آثار هنری

صیانت از آثار فرهنگی و هنری در طول سالیان اخیر بیش از آن که جنبه عملی به خود بگیرد، در حد یک شعار ایده آل گرایانه در محافل فرهنگی و هنری مطرح شده است.


۱۰ خبر اول

دیدار مدیران ارشد سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری با مدیرانِ موسسات و شرکت‌های VOD

مدیران ارشد سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری با مدیران موسسات و شرکت‌های VOD امروز (سوم آبان‌ماه) در موسسه رسانه های تصویری دیدار کردند.

از تغییرات در برگزاری یک رویداد سینمایی تا برنامه‌های یک مدیر

مهدی یزدانی در خصوص جشنواره یاس گفت: «نظارت و سیاست‌گذاری با سازمان سینمایی و برگزاری و اجرایِ «جشنواره یاس» بر عهده بخش خصوصی خواهد بود و احتمالاً شکل و فرمی متفاوت با جشنواره‌های قبلی خواهد داشت.»

مقابله با تولیدکنندگان عمده آثار مخرب و غیرمجاز سمعی و بصری

فرمانده نیروی انتظامی استان البرز با اشاره به اینکه باید علاوه بر خرده فروشان با تولیدکنندگان عمده محصولات غیرمجاز مقابله شود گفت: به صورت همزمان باید علاوه بر مقابله با خرده‌فروشان با تولیدکنندگان عمده که تأثیرات مخرب‌تری بر عرضه غیرمجاز دارند برخورد جدی شود.

کسب‌ و کارهای مجازی، در انتظار پشتیبانی قانونی

اشتغال در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و دیجیتال، یکی از امیدهای دولتمردان برای خروج از بحران بیکاری است که دامن میلیون‌ها نفر از جوانان ایرانی را گرفته است.

جزییات اکران فیلم خارجی در ایران/ باید حق پخش آثار خریده شود

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری آخرین جزییات از اجرای طرح اکران آثار خارجی در سینماهای ایران را که فعلا در انحصار دولت است، تشریح کرد.

جریمه نقدی گام اصلی برخورد با متخلفان کپی رایت غیرمجاز است

تهیه کننده «قاتل اهلی» با بیان اینکه کپی رایت‌های غیرمجاز به منزله دزدی است، گفت: میزان جریمه برای مقابله با تکثیرکنندگان و توزیع کنندگان آثار غیرمجاز باید افزایش یابد تا متخلفان ریسک قرار گرفتن در شرایط را نداشته باشند.

نشریه تخصصی «نمایش خانگی» منتشر شد

نخستین شماره نشریه تخصصی «نمایش خانگی» با موضوع VOD (ویدئو هنگام درخواست) منتشر شد.

باید از سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر مراقبت کرد/ حوزه نمایش خانگی یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه هاست

مهدی یزدانی دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری با بیان اینکه صیانت از آثار فرهنگی و هنری یک وظیفه حاکمیتی در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است گفت: حوزه نمایش خانگی یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه هاست بنابراین این بازار و تقاضای زیاد نیاز به صیانت دارد و مراقبت از سرمایه گذاری‌های انجام شده درحوزه فرهنگ و هنر از وظایف این ستاد است.

سینما، بهانه حال خوب این روزهای مردم است

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در گفت و گو با بولتن جشنواره فیلم فجر گفت: برگزاری جشنواره‌ها هر چند بر اساس اساسنامه‌ها می‌تواند بر عهده موسسه باشد اما یک ماموریت دیگری در حوزه سینما دارد. ماموریت اصلی موسسه، برگزاری جشنواره نیست. می‌تواند به جشنواره‌ها خدمات ارائه کند.

سرقت آثار فرهنگی، تفاوتی با سرقت اموال مردم ندارد/ شکست تجاری سرمایه‌گذاران با قاچاق فیلم

جمال شورجه درباره وضعیت قاچاق فیلم در کشور گفت: قاچاق لوح‌های فشرده آثار سینمایی باعث شکست تجاری سرمایه‌گذار فیلم‌ها و ناامنی فضای کار سینماگران می‌شود.